Totaalconcept rond klantgedrag

De uitdaging

Een toonaangevende hotelgroep, met in Nederland 25 vier- en vijf sterren hotels, wil een verregaande relatie opbouwen, onderhouden en versterken met haar gasten. Dit geldt voor zowel de privé-markt als zakelijke markt. Hoewel in het boekingssysteem gastgegevens worden vastgelegd, biedt het programma niet de gewenste flexibiliteit om het gedrag daadwerkelijk in kaart te brengen. De hotelgroep wil in haar bedrijfsvoering de gast en zijn behoeften centraal stellen.

De oplossing

AC&C ontwikkelt, implementeert en beheert een (marketing)database met (historische) gastgegevens van alle hotels, analyseert en voert selecties uit op het totale gastenbestand. Met de uitkomsten weet AC&C het gastgedrag in kaart te brengen, definieert zij concrete strategische gastendoelstellingen en ontwikkelt voor verschillende gastengroepen loyaltyconcepten. Hierbij wordt bijvoorbeeld gezocht naar synergie tussen de hotels (onder andere op basis van verzorgingsgebieden), naar potentiële mailmomenten (onder andere op basis van het moment van boeking) en naar een juiste invulling en prijsstelling van het arrangement. AC&C print voor alle hotels een groot deel van de direct mailings, begeleidt het marketing- en communicatietraject en verzorgt verschillende joint promotions met andere aansprekende organisaties.

Het creëren van een marketingdatabase maakt het voor de hotelgroep mogelijk om in te spelen op de daadwerkelijke behoeften van haar gasten en hen (met een op maat gesneden aanbod) aan te schrijven. Door de juiste gast op het juiste moment, via het juiste medium, met de juiste boodschap te benaderen, is de hotelgroep er bijvoorbeeld in geslaagd de bezettingsgraad in 'moeilijke' periodes significant te verhogen wat resulteert in een enorme rendementsverbetering. Een synergie tussen meerdere hotels maakt het mogelijk om te communiceren met eenzelfde gastengroep tegen relatief lage communicatiekosten.

Meer cases:


►Meer rendement uit marketingbudget
►Bereiken, beroeren en binden
►Relatie als uitgangspunt
►Wie is mijn klant en wat is zijn behoefte?
►Inzicht in markt en consument
►Uw klant beter leren kennen
►Strategische uitbouw en operationele uitvoering