Meer rendement uit marketingbudget

De uitdaging

Bedrijf X is een grote retailketen op het gebied van wit- en bruingoed, met vestigingen in Nederland en België. Zij kampte met de probleemstelling: hoe kunnen we meer doen met minder? Bij de strategische heroverweging van alle communicatiemiddelen stelde zij zich ten doel de huis-aan-huis verspreiding van de folder (oplage/jaar: 3 mln x 24) te optimaliseren.

De oplossing

AC&C wist unieke relaties te leggen tussen diverse bestanden (bezorg-, klantenkaart- en winkelregistratie bestanden) en analyseerde het totale bestand, waarbij omzet per afgiftepunt een belangrijke factor was. Het verspreidgebied is vergeleken met het daadwerkelijke verzorgingsgebied. In een periode van anderhalf jaar zijn diverse testen uitgevoerd en ontwikkelde AC&C een aantal modellen met verschillende scenario’s om de folderverspreiding te optimaliseren (bijv. oplage omlaag bij gelijkblijvende omzetrealisatie, of oplage gelijk met grotere omzetdekking).

Het resultaat was dat het model van hun keuze de organisatie direct een besparing opleverde van enkele miljoenen op jaarbasis. Daarnaast is de organisatie nu beter in staat om de juiste aandacht te geven (via de huis-aan-huis folder) aan de juiste groep klanten (die ook daadwerkelijk belangrijk zijn voor de organisatie).


Meer cases:

►Bereiken,beroeren en binden
►Totaalconcept rond klantgedrag
►Relatie als uitgangspunt
►Wie is mijn klant en wat is zijn behoefte?
►Inzicht in markt en consument
►Uw klant beter leren kennen
►Strategische uitbouw en operationele uitvoering